Slik kan du gjøre flyttingen så enkel og trygg som mulig

Veldig mange gruer seg til flytteprosessen ved salg og kjøp av bolig.  For mange som kanskje har bodd på ett sted veldig lenge, er tanken på dette så overveldende at de utsetter eller lar være å skaffe seg en mer hensiktsmessig bolig. 

Dette er noe jeg har registrert hos en god del mennesker jeg er i kontakt med i jobben min som boligkjøpsrådgiver.    De fleste vet at de kan kjøpe seg hjelp til å pakke, flytte, vaske ned boligen og få plassert ting på lager, men de vet ofte ikke hvem det er lurt å kontakte og i hvilken ende de skal begynne.

Så enkelt og trygt som mulig

Som boligkjøpsrådgivere skal vi bidra til det å skifte bolig skal være så enkelt og trygt som mulig.  Derfor har vi inngått et samarbeid med en seriøs aktør Flytteksperten AS som kan gi våre kunder gode råd og bistå med hele eller deler av flytteprosessen.

“Vi ser en økt tendens til at folk ønsker utvidet hjelp i flytteprosessen, og fortrinnsvis fra en leverandør.  Det dreier seg ikke bare om å få fraktet ting fra A til B lenger.  Mange ønsker hjelp til å få kastet ting, pakket inventar og løsøre ned og opp samt få tatt flyttevasken, forteller daglig leder i Flytteksperten – Eirik Frederiksen.  Flyttevasken kan føles litt problematisk for mange, ikke bare for arbeidets del men fordi det erfaringsmessig kommer en del klager på denne fra kjøpere.  Da er det godt å vite at en profesjonell part er ansvarlig”, opplyser han videre.

 

Har du inntrykk av at folk har vanskelig for å kvitte seg med ting i en flytteprosess?
“Det varierer fra person til person.  Folk må selv bestemme hva de vil kaste og hva de vil ta vare på selvfølgelig, men vi prøver å motivere folk til å planlegge flyttingen og sette opp prioriteringslister og gjør det så enkelt som mulig å få kastet ting ved å også tilby avfallshåndtering.  Basert på vår erfaring gjennom årene har vi satt opp noen flyttetips. Følger du disse vil du oppleve at flytteprosessen glir lettere, avslutter Fredriksen.

 

Her har du flyttetipsene :

I god tid før flyttingen:

  • Vurder hva du kan gjøre selv – og hva du vil sette bort
  • Kontakt et seriøst flyttebyrå og book en dato for flytting og eventuell vask
  • Sjekk med din innboforsikring at den gjelder under flytting
  • Planlegg oppsigelser eller videreføring av: elektrisitet, nettjenester, aviser,
  • Start tidlig med planlegging av rydding og kasting og tenk på om du vil sette bort dette
  • Legg ut møbler og inventar som du ikke trenger på finn.no
  • Skriv en inventarliste over ting du skal ha med (også fin å ha for flyttebyrået).

Ca en uke før flyttedagen

  • Meld adresseendring til
  • Send melding om adresseendring for abonnementer, samt til kontakter og bekjente
  • Start pakkingen (hvis du ikke har satt bort dette).
  • Gå til anskaffelse av flytteesker (like), silkepapir, bobleplast og merkelapper
  • For tekstiler og myke gjenstander fungerer søppelsekker fint
  • Hvis du har mye klær på hengere, kan garderobeesker være en god anskaffelse
  • Pakk kjøkken og mindre løsøre først (det er dette som tar lengst tid).

Dagen før :

  • Pakk en liten «VIP-eske» til deg selv med viktige papirer, datautstyr, reserveklær etc
  • Sett kjøleskap og fryser til avriming
  • Tøm vaskemaskin og tørketrommel for vann og koble fra ledninger og avløp.
  • Merk alle kolli med innhold + rom-angivelse (dette sparer deg for mye tid senere).
  • Lag en telefonliste med nummer til: flyttebyrå, vaktmester, megler, nye eiere etc
  • Sjekk parkeringsforholdene og hvor det er lovlig å parkere på ut- og inn-adressen. Sett ut eventuelt «sperringer».

Flyttedagen:

  • Husk å lese av strømmåleren.
  • Gi nødvendige instruksjoner + nøkler til flyttebyrået eller annen flyttehjelp
  • Sørg for at ting kommer raskest mulig på plass i ny bolig
  • Det er vel anvendte penger å la flyttefolkene bli en ekstra time for å innrede
  • Ta en befaringsrunde i gammel bolig og sørg for at alt er klart til vask!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *