Føler du at du har fått motstridende eller mangelfulle opplysninger om en bolig du ønsker å kjøpe. Eller ting ser ut til å være for godt til å være sant i annonsen. Da er det stor sannsynlighet for at du har blitt utsatt for villedende markedsføring. Og kanskje også brudd på Markedsføringsloven.
Markedsføringsloven er en veldig generell lov og tar ikke for seg markedsføring av bolig spesielt.
Derfor har Forbrukertilsynet utarbeidet en ganske omfattende veiledning om markedsføring av bolig. I sammenheng med endring i Avhendingsloven er denne nå blitt revidert.
Veilederen er i stor grad blitt laget, som en del andre lover og forskrifter, for å holde eiendomsmeglerne “i øra” og sørge for at de utøver sin virksomhet til beste for forbrukerne. Takk og lov for det!
Eiendomsmeglere er profesjonelle aktører som utøver næringsvirksomhet overfor forbrukere, derfor er de pålagt å være ekstra vaktsomme for ikke å villede eller lure noen.
Veilederen er relativt omfattende og omhandler det meste av det som markedsføres og opplyses om ved et boligsalg.
Alt fra å opplyse om boligens faktiske tilstand. Her har jo de nye tilstandsrapportene og forskriftene til disse gjort at det er blitt forbedringer. Men også meglerne er pålagt å omtale de punktene som medfører økonomisk risiko i sine salgsoppgaver.
Prisopplysninger er en viktig del av veilederen. Om det gjelder informasjon om utgifter knyttet til boligen, omkostninger ved salget og sist men ikke minst prisantydningen.
Til det siste har vi bestemmelser om at prisantydningen skal være gjenstand for en objektiv markedsvurdering fra megler og være en pris som selgeren faktisk er villig til å selge for. Den såkalte lokkepris problematikken. Her syndes det veldig ofte, særlig i et marked hvor prisene stiger og etterspørselen er stor.
Bare les min innstendige bønn fra 2021:
Kjære meglere-kan dere ta dere sammen og prise riktig
Det er også regler for at det skal være samsvar mellom annonse og salgsoppgave, hva som er lov å annonsere i ulike medier, samtykke for å motta markedsføring med mer.
For deg som er forbruker er det ikke så viktig å sette seg inn i alle disse bestemmelsene i seg selv.
Det som er viktig er at du får et riktig og sannferdig inntrykk av boligen du vil kjøpe.
Når jeg går igjennom annonser og salgsoppgaver på vegne av mine kunder, ser jeg ofte små og store synder mot veilederen. Jeg er da mer opptatt av å finne de opplysningene som mangler enn å henge meg opp i feilene som er begått. Mitt øye er trenet til å vite hva du som er kjøper har bruk for å vite og hva som er den sannsynlige riktige informasjonen. Og jeg klarer raskt å se forbi svulstige formuleringer for å fremheve boligens beste sider og underkommunisere de svake.
For deg som er kjøper er det viktigste å få avdekket alle risiko elementer før du gir bud:
Hva er det som ikke er riktig slik det er fremstilt i salgsmaterialet, og hva er det som vil koste deg penger, nå og i nærmeste fremtid.
Innledningsvis snakket jeg om følelsen du kan få når du merker at markedsføringen av en bolig er litt “over the top”. Du skal stole på den følelsen. Og deretter enten forkaste akkurat den boligen eller sørge for at du får frem det som er sant ved å stille gode spørsmål og undersøke nøye.
Og er det graverende markedsføring, slik du ser og føler det, er det lov å klage til Forbrukertilsynet.
De har myndighet til å gi bot, overtredelsesgebyr og foreta tilsyn hos den aktuelle Eiendomsmegleren.
Jeg kjenner ikke til at gebyr og bot er gitt i særlig grad, men brev med pekefinger og tilsyn til enkelte meglerforetak har forekommet.
Leave a Reply