Flere klager på eiendomsmeglere: Hva betyr det for deg som boligkjøper?

Boligmarkedet er hektisk, og for mange er kjøp eller salg av bolig en av de største økonomiske beslutningene i livet. Men hva gjør du hvis du føler deg feilinformert eller dårlig behandlet av eiendomsmegleren din? Nye tall viser at stadig flere boligkjøpere og -selgere klager på brudd på god meglerskikk, og flere får medhold i klagen sin.

Økning i brudd på god meglerskikk

Ifølge Reklamasjonsnemnda for eiendomsmeglingstjenester har antall saker der meglere har brutt god meglerskikk økt de siste årene:

  • 2021: 57 brudd
  • 2022: 68 brudd
  • 2023: 73 brudd
  • 2024: 81 brudd

Kilde:  Reklamasjonsnemda for Eiendomsmeglertjenester

I 2024 ble det sendt inn totalt 277 klager, hvorav 81 resulterte i at klageren fikk medhold – det tilsvarer omtrent 30 % av sakene.

Hva klager folk på?

De fleste klager handler om meglers omsorgs- og rådgivningsplikt. Med det menes at det er tatt for lite hensyn til partene i bolighandelen og at de ikke har fått utfyllende og riktige råd fra eiendomsmegler.

Klagene fra selgere dreier seg ofte om rot i budrunder eller dårlig innsats for å sikre en god salgspris. Klagene fra kjøpere gjelder i hovedsak feil eller unøyaktige opplysninger om eiendommen, eller tilbakehold av viktig informasjon.

Forbrukerrådet, er i følge artikkel i DN, bekymret for økningen disse sakene, mens eiendomsmeglerbransjen hevder at dette trolig skyldes økt tempo og press i bolighandelen, heller enn bevisste overtramp.

Hva kan du gjøre hvis du opplever urettferdig behandling?

Hvis du mener at en eiendomsmegler har opptrådt uprofesjonelt eller villedende, kan du klage til Reklamasjonsnemnda for eiendomsmeglingstjenester. Der vil de vurdere om det foreligger brudd på god meglerskikk. Nemndas avgjørelser er veiledende, men de fleste meglerforetak vil følge anbefalingene for å unngå omdømmetap.

Hvordan unngå problemer som boligkjøper?

Som boligkjøper er det viktig å være grundig og kritisk i boligjakten. Og føler du usikkerhet om megler har gitt deg gode nok opplysninger skal du være ekstra på vakt.

Her er noen tips:

  • Les salgsoppgaven nøye og sjekk at alle opplysninger stemmer.
  • Still spørsmål om alt som virker uklart.
  • Kontakt en boligkjøpsrådgiver som kan hjelpe deg med å vurdere informasjonen.
  • Ikke la deg presse til raske beslutninger i en budrunde.

Så langt jeg kjenner til har ingen av dem jeg vært partsrådgiver for i boligkjøpet, funnet det nødvendig å klage på meglerne som har solgt boligene jeg har hjulpet dem med å kjøpe.  Det skyldes nok de nitide undersøkelsene jeg gjør av kjøpsobjektene. Det gjør at vi fanger opp om informasjonen fra salgsmaterialet og megler er bra nok.  Hvis det er tilfelle er det bare å begynne å nøste eller etterlyse enda mer dokumentasjon.

Hva er egentlig brudd på god meglerskikk?

Begrepet “god meglerskikk” er en rettslig standard basert på eiendomsmeglerloven og rettspraksis som regel fra Høyesterett) Det innebærer at megleren skal opptre profesjonelt, ikke villede kundene og sikre at alle parter i en bolighandel får tilstrekkelig informasjon og rådgivning. Hvorvidt det foreligger et brudd vurderes konkret i hver enkelt sak.

Konklusjon

Den økende mengden klager kan være et tegn på at boligkjøpere og selgere blir mer bevisste på sine rettigheter. I så fall er det kjempebra!

Dersom du skulle havne i en situasjon der du mener megleren har opptrådt kritikkverdig, er det godt å vite at det finnes det en klageordning du kan benytte deg av.

I mellomtiden kan du sikre deg mot uheldige opplevelser ved å følge tipsene mine ovenfor.  Vær kritisk, still spørsmål og være godt forberedt når du skal kjøpe bolig.

LAST NED TIPSHEFTET HER

 

 

I dette heftet, som jeg gir deg helt gratis, har jeg samlet mange tips om metoder som megler ofte bruker for å fremme salget og oppnå høyest mulig pris for selger.  Metoder som du vil tjene på å kjenne til og dra nytte av å kunne gjennomskue.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *