Er influensere som markedsfører boligområder en ny måte å lure forbrukerne på?

Eiendomsmeglerforbundet advarer i en artikkel på NRK Sørlandet om et nytt fenomen i boligmarkedet: influensere som samarbeider med utbyggere for å markedsføre nye boligområder og prosjekter. De uttrykker bekymring for mulig villedende markedsføring, da det finnes strenge regler for hvordan boliger skal tilbys og markedsføres.

Ifølge Forbrukertilsynets veiledning for markedsføring av boliger, er det avgjørende at informasjon både om positive og negative aspekter ved boligen presenteres på en balansert måte. Veiledningen er utarbeidet for alle som markedsfører boliger og fritidsboliger i en profesjonell sammenheng (heretter «næringsdrivende»).

Det betyr at det i nyboligprosjekter vil være boligutviklerne som har det endelige ansvaret for å følge opp at markedsføringsloven blir fulgt.  I tillegg har vi eiendomsmeglere som også er pliktig til å følge markedsføringsloven i sin presentasjon av boligprosjekter.  De har gjerne, som Eiendomsmeglerne sier, en dypere forståelse enn influenserne om dette regelverket.  Men de har nødvendigvis ikke større kunnskap enn profesjonelle boligutviklere.

Selv om influensere kan gjøre prosjektet mer synlig og nå ut til en bredere målgruppe, kan det reises spørsmål om hvorvidt innholdet de står for vil bli oppfattet som mindre seriøst enn det en eiendomsmegler presenterer.

Det kommer kanskje av øynene som ser? 

De fleste av oss vet nok at både eiendomsmeglere og boligutviklere, ofte godt hjulpet av markedføringsbyråer som blir hyret inn for å «selge inn» et område, i størst mulig grad trekker frem de positive kvalitetene ved prosjektet. Det gjelder å få flest mulig mennesker interessert i området og boligene for å sikre et godt salg.

Og når det kommer til boligsalg generelt, har du noen gang sett en boligannonse fra en eiendomsmegler, hvor området ikke er blitt trukket frem som ganske så fortreffelig?

Om influenseres gjør kvaliteten på informasjonen om boligprosjekter dårligere, er vanskelig å si. Men, de handler ikke i et vakuum.  De er pålagt å merke sin informasjon med reklame og er underlagt føringene til boligutvikler som er formelt ansvarlig for å følge regelverket.

I dagens samfunn ser vi at influensere blir brukt på flere områder og for å for å fremme ulike budskap.

Hvem vet, deres tilnærming kan kanskje gi markedsføring av nye boligområder et friskt perspektiv?

Å engste seg for at kjøperne vil bli mer lurt ut på glattisen av en influenser enn en eiendomsmegler som snakker varmt om et område, tror jeg er litt «storm i et vannglass».  Og en smule undervurdering av kjøperne.

Kanskje er dette rett og slett bare et tegn på at eiendomsmegleren ikke lenger alltid vil ha monopol på innsalg av boligprosjekter?

Det vil bli spennende å se hvordan dette utvikler seg fremover.

PS:

Når det gjelder selve salget, hvor kjøpere får forelagt prospekt, tegninger, materialvalg og kjøpsbetingelser vil fremdeles god kompetanse om Bustadoppføringslova og alle andre regler for boligomsetning være viktig. Her har eiendomsmegler en klar og viktig rolle som ikke uten videre kan overtas av andre.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *