Hva kan du gjøre hvis du oppdager villedende markedsføring av bolig?

Reglene for hvordan boliger skal markedsføres er hjemlet i Markedsføringsloven.  Denne er generell og gjelder mange varer og tjenester.  Derfor har Forbrukertilsynet utarbeidet en veileder for markedsføring av bolig som alle som markedsfører bolig og fritidseiendom i profesjonell sammenheng er pliktig til å følge.  Veiledningen er nå blitt oppdatert.

“Forbrukertilsynet er en offentlig tilsynsmyndighet som jobber for å gjøre markedene enklere og tryggere for forbrukerne” står det i innledningen til veilederen.  I forbindelse markedsføring av bolig er det du som er kjøper som er forbrukeren.  Derfor kan det være greit å vite at reglene finnes og hva du kan gjøre hvis du merker at de ikke blir fulgt.

Veiledningen er omfattende og ikke uten videre enkel for en forbruker å lese, men vi får håpe at de som skal sørge for å følge den, eiendomsmeglerne, får med seg innholdet.  Det er det grunn til å tro siden deres organisasjoner har vært viktige høringsinstanser.

Her er noen viktige punkter fra veiledningen som du kan støte på når du er på boligjakt:

  • Boligannonser, enten de er på nettsider, sosiale medier eller papir skal gi et dekkende bilde av boligen både hva gjelder pris og standard.  Forbrukertilsynet mener at all annonsering av bolig, selv enkle “teasere”  bidrar til at folk tar en kjøpsbeslutning. Derfor skal all viktig informasjon være lett tilgjengelig med en gang boligen annonseres, uansett annonsemedium.
  • Dersom det ikke er plass til å få med den totale prisen og gi et balansert bilde av boligen, skal det være en henvisning eller link som på en enkel måte gir deg tilgang til opplysningene, for eksempel tydelig link til salgsoppgaven.
  • Med balansert bilde av boligen menes at både positive og negative sider ved boligen skal opplyses om. Beskrivelsen skal omfatte boligen slik den er på salgstidspunktet.  Mulig fremtidig potensiale, for eksempel at en 2 roms  kan bli 3 roms kan omtales men ikke fremheves i overskriften.  Alle bilder som viser hvordan boligen kunne blitt må merkes med dette.
  • På bilder av innredede kjellerrom som ikke er byggesøkt skal billedteksten opplyse om dette.
  • Ved prisopplysninger skal det i tillegg til en prisantydning fremkomme eventuell fellesgjeld og alle omkostninger som til sammen utgjør totalpris.  Tidligere var det ikke pålagt å legge inn omkostninger i totalprisen.

Les også:   Forteller salgsoppgaven deg alt om boligen

Hva kan du gjøre?

Det viktigste er at du er obs på hvordan boligen du er interessert i er markedsført.  Får du lett tilgang til opplysningene du trenger og er de balanserte i forhold til alle sider ved boligen? Er billedtekstene opplysende og sannferdige i forhold til det du leser eller ser på visningen?

Du bør rett og slett være litt kritisk i forhold til det som blir presentert.

Eiendomsmeglere flest vil være opptatt av å følge markedsføringsreglene, men så lenge de lever av å oppnå best mulig pris for selger, kan det hende at noen faller for fristelsen og bryter reglene.  Eller i alle fall balanserer på grensen til det som er lovlig eller anbefalt.

Oppdager du noe du mener er grove brudd på markedsføringsloven kan du klage til Forbrukertilsynet som har myndighet til å kreve retting og ilegge gebyrer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *